יום ראשון, 9 בנובמבר 2008

פוסט ראשון - הרפתקאותיו של בלוג צעיר...

זה התחיל בשאלות לא מעטות,
מה/איך/ כיצד איישם סביבות למידה מקוונות??
כי - אתר פה, אתר שם, אמנם אני מכירה,
אך "מה זו סביבת למידה עתירת טכנולוגיה (סל"ע)?"

- עדין שואלת השאלה!
וכאשר מורתנו, הד"ר נילי מור המקסימה,

ביקשה בשיעור הראשון, לחשוב על ציפיה,
כמורה הרוצה "ת'כלס" חשבתי כבר על... דרכי יישום בכיתה.

מאמרו של סלומון "מן התיאוריה למעשה - מימושו של הרציונאל"
בהחלט עורר אצלי את הפוטנציאל...
כי היות ובמקור באה אני מן "הגיל הרך",
הרבה נקודות שהעלה מר סלומון בסל"ע, נראו לי מוכרות כל כך...

באופטימיות ובשמחה - נגשתי אל המלאכה!

כבר בשיעור הראשון במכללה,

התחלתי ליישם (על עצמי) את העקרונות שלמדתי מן הקריאה...
למדתי כיצד להשתמש בHighLearn
ולהכיר חבריי בקורס ללמידה, בדרך קצת אחרת ושונה:
כתיבה ותגובות ב"פורום" בהתייחסות למטלה.

הכל נראה ורוד, טוב ויפה,
עד למעבר למשימת פתיחת הבלוג, הלכה למעשה.
פה החלו ה"צרות" שכטבען הגיעו בצרורות...

עד שכבר חשבון פתחתי בGmail ,לצורך העניין,
מרוב התרגשות (ועייפות מיום ארוך של עבודה ולמידה)

לא פעם שכחתי
שם משתמש ו/ או ססמה (אויה לבושה...).
הו, כאן הרגשתי מה שקראתי בתיאוריה -

מה זו "למידה פעילה", ו"עקרון בין תחומיות" של בעיה -
כשעם חברותיי לקורס נועצתי בכל בעיה.
אציין גם את ד"ר נילי מור, המורה, שהכל בנחת הסבירה ובשמחה -
והנה לנו "עקרון התמיכה".

אז מה היה לנו עד עתה?
- לאתר הקורס - נכנסתי,

בפורום בחדווה כבר כתבתי,
ובלוג משלי פתחתי -
כמה נפלא! ובעצמי הייתי כה גאה.
אך אויה,
בהגיעי לביתי הקט, כשפתחתי מחשבי באופטימיות גדולה,
התברר לי שרחוקה הייתי אלפי מונים
מן המנוחה והנחלה.

אל הבלוג הנכסף לא הצלחתי "להיכנס",
ועבודת מחקר קטנה העלתה,

שהכל בגלל טעות בהגדרה.
וגם זאת לקח לי זמן להבין

מהאנגלית שצצה לה בגאווה בחלונית...
בעודי מתרגמת לעצמי כל מילה, מה לעשות,

כדי שאוכל כבר להתחיל סוף סוף, לפעול בבלוג,
הפלא ופלא גיליתי בתדהמה,

שבלחיצת כפתור קלה, די נחבאת אל הכלים וסמויה,
אפשר להפוך את הטקסט לעברית (איזו שמחה!)

ובנקל להבין את הוראות ההפעלה.
כמה נפלא, האין זה "הגילוי המודרך" בעקרון ה"הבניה"?
שהרי בזכות מטלה פשוטה של נילי שלנו, המנחה,

גיליתי עוד פונקציה בתוכנה!

לאחר היוועצות קצרה במייל ששלחתי לחברה,
והמון שעות של ניסוי וטעיה (ותהיה)
הגעתי סוף סוף בדרך הגילוי בעצמי
אל הנחלה (והמנוחה...)
וכעת אעלה בקצרה (אנסה) את התובנות האישיות על האתר:
"בראשית - סיפורי האבות".

ראשית אציין כי נהניתי מאוד לגלוש באתר ולגלות בו מגוון רחב של רעיונות והפעלות.
האתר מציע פעילות אינטלקטואלית עשירה ומגוונת לכל תלמיד ותלמידה, הצועד צעדיו בלימוד המקרא.
ובכך, עונה על קריטריון "הלמידה הפעילה".
זאת גם ובזכות "הביצועים השכליים של המחשב" כמופיעים במצגת, ומוכיחים -
שגם מקרא ניתן ללמד אחרת.
רוצים דוגמא? - בבקשה!

התפריט הראשי באתר, מציע הרבה מידע:
"הצגת מידע באנציקלופדיה" עם המון היפר קישורים למונחים מעולם המקרא, תנ"ך שלם (שגם מושמע, אם תפעילו הרמקולים בתבונה).
"ציר הזמן" - אשר בכל לחיצה מעלה הרבה מידע - מושגים, מפות, דמויות... ואין ספור הפתעות.

אך הכי מעניין, בעיניי לפחות, היה הקישור לאתר "מקרא גשר" ובו המון הפעלות.
והנה לנו עקרון נוסף של רשת קשרי משמעות, הלא הוא "עקרון הבינתחומיות".
ולמרות שאולי לגלוש ולסטות מנושא השיעור מפתה,
בטוחני, שעם הוראה והבניה נכונה של המורה,
יהיה מיקוד בלמידה.

אוסיף ואומר שחקירתי העלתה,
כי הידע באתר ממוקד מאוד.
תראו זאת לדוגמא, כשתקליקו על הערך "אבות" ובתוכו "משפחה" ותגלו שגם אז,
טקסט המידע הוא בזיקה למקרא!

ואם הזכרתי את המורה, תפקידה הוא גם בפיתוח אינטראקציה של למידה.
שכן עם כל ההתלהבות והשמחה, לא תמיד האתר מספק תשובה לשאלה שהוא עצמו העלה...
והנה לנו "עקרון שילוב פעיל בין פרט, צוות וכיתה",
כי כאן חשובה התערבות המורה: מתן מענה, הוראה נכונה, בניית משוב -
לתלמיד או לכמה בקבוצה.
ואם כל קבוצה תדווח במליאה על הממצאים שהעלתה,
יוכלו לבדוק את התשובה בנקל, כל ילדי הכיתה.

לעתים הילדים יגלו הפתרון לבעיה ע"י "עיצוב" - גרירת פסוק אל התמונה המתאימה,
או יציגו מדרש לצד סיפור... איזו חויה!

כולנו מסכימים שחשובה היא הזיקה, בין עולמו של הילד לעולם המקרא.
ובכן - גם נקודה זו מזמן האתר בברכה.
לעתים יידרש התלמיד להדמיה של מצבים,
כגון: עמידה/ אי עמידה בנסיון, בעקבות סיפור הולדת יצחק, ועוד רבים טובים ואחרים.

לא אלאה אתכם ידידיי, בעוד עקרונות, ויישום של תאוריות...
אך כן אסכם דבריי ואומר:
שגיליתי דרך מאתגרת ושונה ללמוד בכייף מקרא,
כשעל הכל מנצח בשרביט
עקרון הטכנולוגיה!
סביבה מתוקשבת, המעודדת חקירה עם מגוון מקורות מידע:
קישורים לאנציקלופדיות, פרשנים, מדרשים, העשרת מידע, ניבים...
היכולים מאוד את הלמידה בכיתה להעשיר,
ואולי אף להפוך את דיסציפלינת המקרא
לקצת יותר מאתגרת ואהובה!

אסיים חיבורי זה- הראשון בבלוג,
ממנו יצאתי עם המון תובנות.
כלומדת מרחוק, בכובעים של מורה וסטודנטית לתואר שני במסלול "הוראה ולמידה",
מקווה שאמשיך להיחשף לרעיונות נוספים מעניינים,
ואתעשר בשימוש מושכל בטכנולוגיית המחשוב בכיתה ובחיים.

אבקש סליחתכם, אם עייפתי אתכם בקריאה,
אבל - זהו הבלוג הראשון שלי בעולם המיחשוב הוירטואלי,
אז אנא קבלו התלהבותי בהבנה.
ולכולנו -

המשך דרך צלחה!

תגובה 1:

הבלוג של נילי מור אמר/ה...

יפית יקרה,
איזו התרחשות מורכבת!
בעזרת הפוסט הזה ממש ליויתי אותך בכל הרפתקאות הלמידה המתוקשבת. הניסוח וההומור מעוררים אצלי ציפיה לקרוא את הפוסטים הבאים.
המשך פורה ונינוח
נילי