יום שלישי, 10 בנובמבר 2009

מי מפחד מפורטלים? - רשומה שלישית, 10.11.09

בשיעור המקוון האחרון למדנו על השימוש בפורטלים לשם חיפוש מידע. עבורי הנושא חדש, וכמו כל דבר חדש (כמעט), עצם המחשבה על המלה "פורטל", קל וחומר המחשבה על החיפוש בו, די איימו עלי, אף כי השימוש במחשב לצרכי הוראה ולמידה אינו זר לי כלל. אודה ואתוודה, כי בעודי קוראת את נושא השיעור ומטלותיו, כבר ראיתי בעיני רוחי כיצד אני עומדת חסרת אונים מול נבכי הטכנולוגיה, כשאני תוהה ביני לבין עצמי תהיות והגיגי נפש כדוגמת: "לשם מה צריך את כל זה, אם יש כבר מאגרי חיפוש דיגיטאליים של הספרייה?... למי אפנה כשאתקל בקשיים?... מי ידריך אותי?...ובעצם, מה רע במצב הנוכחי??"
טרודה ועסוקה במחשבות אלה, הצצתי בפורום הפורטלים של הקורס, שמחה לגלות מעדויות "בעלות האומץ" שהתנסו בכך ראשונות, כי החיפוש בפורטל ידידותי ובהחלט תורם ומועיל לקידום הלמידה בכלל ולחיפוש אחר חומרים תיאורטיים לפרויקט בפרט.
ואכן, לאחר שצברתי ידע מקריאה תיאורטית על מהות הפורטל אזרתי אומץ ו"צללתי אל המים העמוקים". המצגות הידידותיות בפורטל מס"ע הדריכו אותי להתמצאות ולדרכי החיפוש הקלים יחסית במאגר, כלי שיישמתי לאחר מכן גם בחיפוש בפורטלים נוספים. בתהליך החיפוש גיליתי מגוון חומרים מעניינים, שעשויים לתת מידע ולזרות אור על כיווני הפרויקט שלי. עניין אותי מאוד לקרוא לדוגמא, מידע על כיוון החקר שלי, שכנראה ידון בסוגיית הזהות הישראלית, ממסמך הלקוח מכנס שנערך בנושא ועסק ב"שימוש בתובנות קונסטרוקטיביסטיות לבנייה של מודל לקורס לימודי "זהות" במכללה להכשרת מורים". קריאת המסמך, אף כי התייחס בהקשרו למושג "הזהות היהודית" בקרב סטודנטים להוראה, בהחלט פתחה בפניי אפיקי מחשבה נוספים למחקר שלי בסוגיה דומה, למרות שלא הצלחתי להיכנס אל "הטקסט המלא" שלו. הדבר הניע אותי להמשיך ולשכלל את החיפוש, כאשר בהמשך גיליתי בתוך פורטל זה את "מרכזי המידע הנוספים הבין מכללתיים", אשר חשפו בפניי עושר נוסף של פריטים ביבליוגרפיים בנושא חינוך ליהדות, ציונות וערכים.
אסכם ואומר שעל אף חששותיי, גיליתי בפורטלים מאגרים דיגיטאליים ידידותיים ויעילים ללמידה, מאגרים שהעשירו את כיווני החשיבה שלי על נושאי המחקר שאערוך, כמו גם את הפריטים הביבליוגרפים עליהם. אני סבורה כי היתרון הגלום בפורטלים הוא בהיותם מרכזי איסוף וסינון של מידע. ככאלה הם מהווים פתרון נהדר לטעמי, לבעיית חוסר האמינות, העלולה להיווצר לעתים בפרסומים באינטרנט, או במקורות העומדים מאחריהם.
ה"טעימה" בפורטלים למיניהם היום, הותירה בי טעם של עוד, ואני תקווה כי אכן אמצא בהם בעתיד מענה לציפיותיי למציאת חומרי לימוד רלוונטיים לצרכיי המקצועיים והאקדמיים ולהעשרתם.

4 תגובות:

הבלוג של סוזי אמר/ה...

היי יפית
אני מגיבה אליך שוב בשנית, גיליתי שתגובתי לא נשמרה.
ברצוני להתייחס לרעיון ההנהגה שהתייחסת אליו, אני חושבת שמאוד חשוב שיהיה צוות של הנהגה בכל בית ספר, חברה ומוסד ציבורי. לצערי יש צוות כזה בחברות אך לא בבתי ספר ודווקא שם יש חשיבות רבה לצוות כזה. לא מורה ש"מבינה במחשבים" כי גם אני ואת "מבינות במחשבים" אבל אנו זקוקות לצוות מקצועי הבקיא בעולם הדיגיטאלי, כפי שציינת בכתיבתך, צוות שיגיע לכולם, ושאחד מתפקידיו יהיה לסייע למורים, ללמדם ולקדמם בכל תחומי הטכנולוגיות בחינוך מעבר לידוע לנו, להראות לנו על שימושי המחשב לסוגיו השונים וכיצד הוא יכול להיות כלי שמסייע לנו רבות בעבודתנו, יופי של נקודה להידגש, היה לי מעניין. להתראות מחר:סוזי

תמי אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
תמי אמר/ה...

יפית יקירתי,
כבר מתחילת קריאת דברייך חשתי הזדהות עם הנאמר, ישר אנו מתחילות לחשוש והמחשבות מתרוצצות בראשנו ללא הפסקה...אך הפלא ופלא נחשפו לפורטל שיועילו לנו בכתיבת הפרוייקט ובכל נושא שנרצה...לידיעתך, נרשמתי לפורטל מס"ע (אגב בחינם) והם שולחים לפי בקשתך חומרים רלוונטים ועדכניים למה שאנו מבקשים, נחמד לא...
אז מה למדנו היום???????להילחץ לא כדאי, אלא ללמוד מכל דבר...
מקווה שהלמידה תמשיך להיות מהנה ומאתגרת
שיהיה לך שבוע נפלא...
שלך, תמי

נורית אמר/ה...

שלום יפית!
אני לא נלחצתי, אבל בפרוש לא מצאתי כלום. הגעתי לאותו מאמר על החינוך לזהות יהודית ומשם אבדה דרכי.
אנילא הצלחתי למצוא כלום גם בשיעור עם הספרן... אבל אמצא בטוח...סבלנות.
העיקר באמת להפסיק להילחץ אחרת לא נפיק שום הנאה מהתהליכים ומהלמידה.
גם אם יהיו בעיות טכניות, תמיד יהיה מי שיעזור.