יום שבת, 21 בנובמבר 2009

התנסות בחיפוש מאגר המידע ProQuest רשומה רביעית, 21.11.09


"מאחורי כל הדברים הנראים לעין, יש דבר מה גדול יותר: כל דבר הנו נתיב, שער או חלון הנפתח אל משהו אחר."
(אנטואן דה-סנט – אכזופרי, מתוך הספר "הנסיך הקטן")
לא בכדי בחרתי לפתוח הפוסט הנוכחי בציטוט לעיל. ככל שאני מכירה, נוברת ומחפשת במאגרי המידע חומרים הרלוונטיים לעבודות הסמינריון והפרויקט שעלי להגיש השנה, אני מגלה שמאחורי כל מלה מסתתר עולם ידע ענק. יחד עם זאת, אני חשה שהחיפושים, ואפילו מאגרי המידע עצמם, הופכים להיות יותר ויותר ממוקדים. בעוד שבפוסט האחרון בו תיעדתי את חיפושיי בפורטל מס"ע, גיליתי מיקוד במונחים האקדמיים שחיפשתי, לעומת חיפוש רגיל במאגרי מידע באינטרנט, הרי שבחיפושי הנוכחי במאגר ה ProQuest, המידע שצף ועלה בעקבות הקלדת המונחים, הפך להיות יותר ממוקד ורלוונטי, והלכה למעשה חשתי שאני מצטמצמת ומתמקדת על-פי שיטת ה"משפך" הידועה לכולנו. אני חושבת שאחת הסיבות לכך טמונה בעובדה שכמאגר חיפוש ה ProQuest פשוט מזמן זאת וצועד יד ביד עם המחפש בהובילו אותו אל המידע המבוקש. לשונית ה advanced לדוגמא, מאפשרת חיפוש מתקדם של הצלבת מונחים לשם מציאת מאמרים הדנים בהם רעיונית ותוכנית. ויותר מזה, לשונית ה browse topics ממקדת את החיפוש אף יותר, בהראותה אם המונח המבוקש קיים או שיש לו חלופות נרדפות, כפי שנמצאות בזיכרון המאגר. האמינו לי שכלי נהדר זה חוסך הרבה תסכול, ואישית - הרחיב את יריעת המושגים בחיפושיי. אדגים דבריי בתאור הבא: עבודת הפרויקט שלי תעסוק בסוגית מנהיגותן החינוכית של המורות המאמנות בבית ספרי, שהוא בית ספר עמית של המכללה. עניין אותי לדעת אילו מחקרים עדכניים קיימים בסוגיה זו, ומשום כך בחרתי להצליב בוריאציות שונות את המונחים הבאים: מורה מאמנת – mentor teacher (באמריקה) cooperating teacher (אנגליה). עמיתות – partnership, וכמובן מנהיגות, או מנהיגות חינוכית leadership. המאגר חשף בפניי עושר רחב מאוד של חומרים ומאמרים בנושא. קריאת התקציר – abstract סייעה לי לבחור באופן מושכל את המיקוד במידע הרלוונטי לי ולצמצם הרשימה. קריאת כל המאמרים הנבחרים על ידי, לאחר ששמרתי אותם בתיקיית המחשב, חידדה אצלי את ההבנה שמודל עבודת האימון בארה"ב ובאנגליה שונה מהמודל הקיים בארץ, בכך ששם הmentor teacher הוא למעשה המדריך הפדגוגי, שעליו אמון המפקח. ברם, קריאת המאמרים העשירה הבנתי שהמחנך כמורה מאמן מכונה "student teacher". וכך מצאתי עצמי מצליבה אפשרויות נוספות לחיפוש על מנת שהמידע יהיה רלוונטי למודל עבודתי בארץ.
להלן מאמרים ראשוניים שמצאתי:
Dever, M, Hager, K & Klein, K. (Spring 2003). Building the university/ public school partnership: A workshop for mentor teachers. The Teacher Educator, 38.
Retrieved November, 19, 2009, from
http://ProQuest.umi.com.ezproxy.levinsky.ac.il
Glenn, W. (Winter 2006). closeModel versus mentor: Defining the necessary qualities of the effective cooperating teacher. Teacher Education Quarterly, 33.
Retrieved November, 20, 2009, from
http://ProQuest.umi.com.ezproxy.levinsky.ac.il
Ralph, E. (Winter 2003). Enhancing mentorship in practicum: Improving contextual supervision. MeGill Journal of Education, 38.
Retrieved November, 20, 2009, from
http://ProQuest.umi.com.ezproxy.levinsky.ac.il
היד עוד נטויה... ולמרות שהחיפוש לעתים מייגע (את הגוף ואת הנפש כאחד...), מציאת מאמרים אקדמיים עדכניים הדנים בשדות התיאורטיים הרלוונטיים לעבודת המחקר, בסופו של דבר, כמוה כמציאת אוצר! והסיפוק הזה אף מאפיל על מחסום השפה האפשרי...








אין תגובות: