יום ראשון, 29 בנובמבר 2009

מאיסוף מידע לבניה של ידע בזיקה לנושאי הפרויקט: במבט על - על תהליך חיפוש החומרים, או: מאבן גולמית ליהלום נוצץ - רשומה שישית - 29.11.09

כתחנה עצירה נוספת בתהליך חיפוש החומרים לעבודות הסמינריון והפרויקט, במאגרי המידע השונים ברשת, עולות בי תובנות נוספות על תהליכי הלמידה שלי בעידן הטכנולוגי, ועל כך ברצוני לדון בפוסט זה.
קריאת הבלוגים של עמיתיי לקורס ועיון מחודש בפוסטים שלי בבלוג זה, מעלים בי את ההכרה המחודשת בתובנה שהידע בעולמנו הטכנולוגי נבנה בתהליך, כאשר לטכנולוגיה משקל רב באופן הבנייתו. ראו למשל את ניסיונות החיפוש הארוכים שלנו אחר מאמרי מידע בנושאי הפרויקטים שעלינו להגיש השנה. מעבר לרכישת הידע הטכנולוגי, סוגיה עליה דנתי בפוסט הקודם, סבורני שעצם החיפוש אחריו האיר את נושאי הפרויקט באור חדש. החיפוש גרם לנו למודעות אחרת אל נושאיו, חיפוש מבוקר בהצלבת מושגים, לעתים אפשר לנו יצירת קשרים והקשרים חדשים בין המושגים, ארגונם מחדש וחוזר חלילה... רוצה לומר: הלמידה באמצעות הטכנולוגיה אפשרה לנו מעבר ממידע, אותו אוסף נתונים אובייקטיבי של מונחים שונים שבכוונתנו לחקור, לבנייה של ידע, קרי: תרגומם להקשר האישי של עבודתנו, כאשר כאן ליוונו כל העת השאלות: מה באמת נחוץ לנו מכל פריטי הידע שאספנו? איזה מאמר הנו בכיוון של מתן מענה לנושא המחקר? במה להתמקד? על מה לוותר? בטוחני ששאלות אלה מזכירות לכם, כפי שמזכירות לי, את מיומנות יכולת המיון וההבחנה אשר עלתה בדיוני הקבוצה עם תחילת הקורס.
סבורני שתובנה רפלקטיבית זו על תהליך חיפוש החומרים לפרויקט, אותה בחרתי לחלוק עימכם ידידיי (שהרי כולנו באותה סירה...), תהייה עשויה לשדרג את כיווני החשיבה שלנו על מושגי הפרויקט בהתמקדנו בהם באופן חד ומושכל יותר ויותר.
לסיום כתיבת פוסט זה, אינני יכולה שלא לדמות את תהליכי החיפוש אחר הספרות הרלוונטית לנושאי הפרויקט ומיזוג המידע בכתיבה, עם תהליך ליטוש אבן היהלום במצבה ההתחלתי הגולמי. בתחילה מחפשים את האבן במכרות בטן האדמה, חוצבים ומוציאים אותה, מסירים את שכבות האפר והלכלוך וממיינים על פי גודל האבן, נקיונה, וצבעיה... מנסרים את האבן, מלטשים אותה מספר פעמים, מכל מיני זוויות שונות שהאור עובר דרכן (אני מתכוונת לתהליך המיקוד במיזוג המידע הרלוונטי בכתיבת הפרויקט/ סמינריון) , עד שמתגלה הברק האמיתי והיהלום – נוצץ (התוצר הסופי שלנו!)... רובנו נמצאים כעת בשלב אבן הגלם, יש מאיתנו שעדין תרים בחיפוש אחר האבן המתאימה. אנו מסירים כל פעם שכבה נוספת מעליה, לוטשים, מתמקדים, מדייקים... בתקווה שהיהלום שיצא בסופו של דבר יהיה מבריק, נוצץ, וממוקם בדיוק המרבי בתכשיט, אותו נענוד בגאווה.
בהצלחה לכולנו!

3 תגובות:

מיכליבלוגי אמר/ה...

יפית שלום,
אני בהחלט מסכימה כי תהליך החיפוש אחר ספרות תאורטית הרלוונטית לפרויקט האישי נסמך בין השאר על מיומנויות נרכשות של מיון והבחנה. רכישת מיומנויות כלליות אלו אינה קשורה דווקא לעולם הדיגיטלי אלא החלה למעשה כבר בתקופת הילדות. אוריינות טכנולוגית מסייעת לנו לחפש אחר מידע רלוונטי לפרויקט, אך בסופו של דבר התובנה תצמח מבפנים. לדעתי האישית דוגמת ליטוש היהלום כמשל לחיפוש אחר ספרות רלוונטית אינה כה מתאימה לנושא, כי אני מעדיפה שהיהלום בסוף התהליך יהיה התוצר האישי, התובנה והתשומה האישית על מה שכתוב בספרות.
שלך,
מיכל מעוז

דונא אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
דונא אמר/ה...

ליפית שלום,
נהניתי מאוד לקרוא את הפוסט שלך והיה מעניין לקרוא את התהליך שאת עוברת.
אצלי החיפוש במאגרים גרם לי להתמקד יותר בנושא הפרויקט, התמקדות זו צמצמה את האפשרויות למצוא מחקרים מתאימים.אני מאמינה שבהמשך נצליח כולנו להגיע ליהלום.
גודל ההצלחה הוא כגודל המאמץ, אז בהצלחה לכולנו, ואני מחכה לפוסט הבא שלך.
דונא